2015
Iiyama Line “Oykot”
Logos, Visual Identity, Train Exterior 
A sightseeing train that runs in the mountains of Shinshu, with the theme of Furusato, a “hometown”. The scenery from the train window is splendidly primitive, recalling the so-called world of old Japanese tales. Since the birthplace of the lyricist of the famous children’s song, Furusato, was along the railway line, I picked his song as a design motif. The train name, OYKOT, a backwards reading of TOKYO, represents the calm flowing of time in the quiet countryside, in contrast to the city. 
Coincidentally, I became a good friend with an American from the West Coast, whose wife is from near Iiyama. He was intrigued by this poster, has been on the train cars I designed, arranged an appointment with me, and now shares our office in Tokyo.
Client: East Japan Railway Company, Omiya Branch
Planner / Director: EAST JAPAN MARKETING & COMMUNICATIONS, INC.
Producer: Entertainment Bowl Co., Ltd.
Designer: Shunpei Yokoyama
Copy Writer:: Hidekazu Kobayashi 
Illustrator (Poster): Keiko Shibata
Photographer(Train): Kei Shimizu
JR飯山線「おいこっと」
「ふるさと」をテーマにした信州の山間を走る観光列車。車窓からの景色はまさに「日本昔ばなし」の世界、いわゆる日本の原風景が広がっている。沿線には唱歌「ふるさと」の作詞者である高野辰之の生誕地もあるため、この歌をデザインのモチーフとした。「TOKYO」を逆さに読んだ列車名称「おいこっと(OYKOT)」は、都会と反対にのんびり流れる時間を表している。後日、この告知ポスターを見かけた西海岸出身のアメリカ人(奥様が飯山出身)と知り合いになり、現在では東京のオフィスをシェアしている。
クライアント: 東日本旅客鉄道株式会社 大宮支社
企画・ディレクター:ジェイアール東日本企画
プロデューサー:株式会社エンターテイメントボウル
デザイナー:株式会社横山俊平デザイン事務所
コピーライター:コバヤシヒデカズ
イラスト(ポスター):柴田ケイコ
列車撮影:Kei Shimizu